در این پرونده کاپولا در تازهترین گفتوگوی خود که در سال ۲۰۱۹ انجام شده از «اینک آخرالزمان» و سبک و نگاه کارگردانی خود صحبت میکند. آیا جهان در حال نابودی است؟ روایتهای آخرالزمانی چگونه به ادبیات راه پیدا کردند؟ روایتهای آخر زمانی واجد چه ویژگیهایی هستند و چگونه اسرار آینده را به تصویر میکشند؟
آخرالزمان و ادبیات موضوع بخش ادبی این شماره است. صالح حسینی مترجم کتاب «دل تاریکی» در این شماره موتیف آخرالزمان را در این کتاب که نوشته جوزف کنراد است و اینک آخرالزمانِ کاپولا که اقتباسی از این کتاب است مورد تحلیل قرار داده است. در پیوند آخر زمانی این شماره بخش فیوژن نیز سه فیلم آخرالزمانی را زیر ذرهبین قرار داده: «فرزندان بشر»، «ایثار» و «مالیخولیا».
«منظومه ۱۳۹۹» شعر نمایشی سروده محمدعلی سپانلو وضعیتی آخرالزمانی را ترسیم میکند. در بازخوانی منظومه همراه با شهرام اقبالزاده ارزشهای شعری این مجموعه پس از سی سال از سروده شدن آن برجسته میشود؛ «۱۳۹۹» در آستانه ۱۳۹۹.
در مورد موج نو سینمای ایران پس از دههها، هنوز پرسشها و ابهامهای زیادی وجود دارد. روبرت صافاریان، مازیار اسلامی، نوید پورمحمدرضا در مورد اینکه موج نو سینمای ایران چقدر درونزا بوده یا متأثر از دیگر موج نوها در سراسر جهان، دلایل خود را در رد یا تأیید این جریان به بحث گذاشتهاند.
پارادایم غالب در سینمای ایران در این سالها چه بوده است. سینمای کمدی و سینمای اجتماعی؟ کارکردها و تأثیرات این دو جریان در سینمای ایران چه بوده است؟ با روندی که سینمای ایران در حال طی کردن آن است چه چشماندازی میتوان بر آن متصور بود؟ مرتضی فرشباف و محمد کارت از شاخصترین کارگردانان جشنواره امسال به تحلیل این موضوع پرداختهاند.
با ادواردو گالیانو نویسنده، شاعر، روزنامهنگار و فعال سرشناس اروگوئهای در پرونده هنر و سیاست این شماره مجله آشنا شوید و مطلب ایزابل آلنده را در مورد این نویسنده که کمتر در ایران شناخته شده است از دست ندهید.
سینما؛ تجارت یا هنر، این موضوع یکی دیگر از موضوعات این شماره است و برمیگردد به واکنش مارتین اسکورسیزی در چند ماه گذشته نسبت به انبوه تولیدات فیلمهای ابرقهرمانی. پروندهای در یادبود توماس الزسر فیلمپژوه، مورخ سینما و پژوهشگر نامدار آلمانی موضوع بخش فیلمها و احساسها است.
تجربههای آخرالزمانی رمان محبوبهٔ ویتگنشتاین را در هیروگلیف دنبال کنید.
نظر شما